För dig som ska se på livesändning
 

 

För dig som ska delta på ett Microsoft Teams möte
 

Testa din utrustning genom att spela videon ovan

Går det utmärkt att spela upp videon ovan på den enhet du använder bör du kunna se den planerade webbsändningen.
Stöter du på problem så hittar du felsökningstips och åtgärder nedan.

 

Tekniska krav för webbsändningar från Pfizer

 

Innehåll

  1. Om du inte kan se webbsändningen
  2. Internetuppkoppling
  3. Video
  4. Ljud
  5. Teknisk information till IT-support

1. Om du inte kan se webbsändningen

  • Byt enhet. Har du en smartphone eller surfplatta? Testa att se sändningen via en mobil, surfplatta eller en annan dator.
  • Testa att byta webbläsare. Våra sändningar fungerar bäst på webbläsaren Google Chrome som du kan installera här.
  • Välj fast uppkoppling. Trådlösa nätverk är inte alltid pålitliga, så testa gärna att se sändningen med fast uppkoppling.

2. Internetuppkoppling

För att kunna se våra livesändningar krävs mer än 1 Mbit/s i internethastighet. På Bredbandskollen.se kan du kontrollera att du har tillräcklig hastighet.

Wi-Fi är inte alltid tillförlitligt, så testa gärna att byta till fast uppkoppling om du upplever störningar i livesändningen.

Om sändningen fastnar eller hackar kan du testa att uppdatera webbsidan så att den laddas om.

Du kan också testa att byta webbläsare. Våra sändningar fungerar bäst med Google Chrome.

Om det ändå inte skulle fungera prova att titta på sändningen med din smartphone, surfplatta eller om du har en annan dator tillgänglig.

3. Enheter och system

Enheter som kan visa livesändningen

Pfizers videosändningar är anpassade efter de vanligaste Mac- och PC-enheterna såsom mobiler, surfplattor och datorer samt de operativsystem och webbläsare som finns på dessa enheter.

En komplett lista över dessa enheter, system och webbläsare finns längst ner under avsnitt 5. Teknisk information till IT-support.

Gamla system

Sändningstjänsten fungerar inte på de äldre webbläsarversionerna Internet Explorer 8 och 9. Detsamma gäller kombinationen med operativsystemet Windows 7 och webbläsarversionen Internet Explorer 10.

Om du har någon av dessa versioner av webbläsare eller operativsystem, bör du uppdatera dem till nyare versioner för att kunna se livesändningar.

Brandvägg och proxyserver

Det kan hända att ditt företags brandvägg eller proxyserver hindrar sändningen från att visas på din dator. Kontakta då din lokala IT- support. Se mer teknisk information som kan vara till nytta för IT-ansvariga under avsnitt 5. Teknisk information till IT-support.

4. Ljud

Se till att ljudet på datorn, mobilen eller surfplattan är påslaget och att du har höjt volymen tillräckligt.

Kontrollera att eventuella högtalare som finns kopplade till enheten fungerar och är påslagna.

Om du hör eko eller dubbelt ljud kan det bero på att webbsändningen har öppnats i flera fönster samtidigt. Kolla igenom samtliga öppna fönster i din webbläsare och se till att webbsändningen bara visas i ett av dem.

5. Teknisk information till IT-support

Här finns en komplett lista över enheter och webbläsare som Pfizers videosändningar är anpassade efter.

Pfizer sänder video via Brightcove/Zencoder. För att kunna se Pfizers livesändningar behöver webbläsaren ha tillgång till port 80 och 443 och vissa URL:er genom brandväggen.

Här finns en komplett lista över URL:er som man måste ha tillgång till.


6. Microsoft Teams

Microsofts hemsida hittar du teknisk support för Teams. Här kan du även läsa mer om de tekniska specifikationer som krävs.


PP-GIP-SWE-0177, NOV 2021